понеділок, 4 квітня 2016 р.

Мовна мозаїка



                                             Відділ освіти Сокальської РДА
Сокальський районний методичний кабінет
                                                                   
                                                 МОВНА МОЗАЇКА                                                                    
             Різновиди інтерактивних завдань з української мови
                                                 8-9 класи


Сокаль 2016
  



                                      
 
    Мазник Н.М.  Мовна мозаїка. Різновиди інтерактивних завданьз української мови для 8-9 класів- Сокаль РМК 2016.- 20с.

        
   У збірнику представлено матеріали з досвіду роботи вчителя української мови та літератури Карівської ЗШ І-ІІ ступенів Мазник Надії Миколаївни щодо використання інноваційних форм роботи на уроках української мови.       Призначений для вчителів-словесників.



Рецензенти: 
Плюхін Любов Броніславівна – методист  РМК









Відповідальний за друк : Мазник Н.М.


                Список використаних джерел


О.І. Калюжна Творчі диктанти на уроках мови//Вивчаємо українську мову та літературу. – 2011. - № 9. – С.21-27.
С.В. Пилипейко Відомості із синтасису і пунктуації // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2015. - №16-18. – С.8-23.
Корицька Галина Повторення, узагальнення та поглиблення вивченого // Дивослово. – 2006. - №9.- С.6-12.
О. І. Калюжна Творчі диктанти на уроках мови//Вивчаємо українську мову та літературу. – 2011. - № 9. – С.21-27.




                     Зміст
Вступ…………………………………………..3

Словникові диктанти………………………...4

Словосполучення…………………………….9

Просте речення………………………………11

Односкладні речення………………………..13

Речення з прямою………………………… ...16

Просте ускладнене речення…………………16

Складне речення……………………………..18














       Грамотність – це написання слів і речень без помилок, згідно з існуючими нормами  правопису, які відповідають усталеним нормам сучасної літературної мови.
         Писемна грамотність – один із показників загального  рівня культури сучасної людини.
         Уміти правильно писати – життєва необхідність. Сучасне життя ставить особливо високі вимоги до рівня знань. Тому вчителям-словесникам слід домагатися, щоб наші учні були освіченими, грамотними людьми, достатньою мірою ознайомленими з багатими скарбами української мови і могли практично використовувати їх.
        В наш час навчальний процес набуває особистісного спрямування, тому важливу роль тут відіграє мотивація навчальної діяльності учнів, орієнтація її на практичні потреби школярів, новизна подання матеріалу, уведення ділової гри у заняття, створення ситуації успіху, сприяння активної творчої діяльності, самовдосконалення.
      Досвід роботи показує, що використання різноманітних інноваційних форм роботи сприяє зацікавленню  учнів та покращенню їх грамотності. У збірнику подано групові та парні ігрові  форми роботи, бо колективний характер гри здатен напрочуд вдало модифікувати навчальний процес. Завдання підібрані згідно тем, які учні вивчають. Слова для диктантів добиралися із текстів підручників за принципом наступності вивчення тих чи інших правил з метою як свідомого, так і підсвідомого запам’ятовування повторюваних час від часу слів.
    Пропонований збірник завдань «Мовна мозаїка»,  допоможе вчителям-словесникам зекономити час для  добору різноманітного навчального матеріалу.



Вчитель української мови та літератури Мазник Н.М.

Морфологія
СЛОВНИКОВІ ДИКТАНТИ
   Справедливий, блищати, м’ясо, значення, Нечуй-Левицький, доньчин, піщина, птаство, хвастливий, блаженний, виллю, препогано, один-два, звіробій-трава,  сліпоглухонімий, в ногу, якнайшвидше, немовбито, не можна, Квітка-Основ’яненко, орден Незалежності, Кам’янець-Подільський, бароко, вйокати, Кабінет Міністрів України, кур’єр, львів’янин, пів-Києва.

  Рум’яний, поріддя, Драй-Хмара, в’язкий, уманський,Німеччина,   товариський, хворостняк, старанно, ріллею, безкорисливий, повік-віки, автомотовелотовари, до ладу, Зиновій-Богдан, дівчина-красуня, Північний полюс, Рава-Руська, бар’єр, волзький, «Літопис Самовидця», на прощання.

  Шепотіти, п’є, Запоріжжя, просьба, хвастнути, огненний, сфотографувати, ллєте, з-за кордону, з діда-прадіда, неначе б, Марія-Тереза, цукерки «Пташине молоко»,  Дон Кіхот, Північний  Льодовитий океан, Лос-Анджелес, фабрика «Дитячий одяг», автомотовелогурток, вужчати, інтелект.

    Лівобережжя, Карпенко-Карий, невмирущий, близький, призьба, шістнадцять, старанний, наллю, сімдесятиріччя, кінець-кінцем, кіловат-годна, до речі, хлопець-богатир, Аполлон, Генеральний секретар ООН, літак «Антей», монпансьє, тім’я, по-французьки, Вінниця, численність, Нацбанк, зірвиголова.

 Чар-зілля, будь-котрий, суспільно необхідний, суспільно-політичний, віднині, украй, десь-інколи, народи Півночі, Буенос-Айрес, ін’єкція, козир-дівка, Народний рух України, неврожай, подорожчати, по суті, псалтир, дьогтем, Міносвіти, стоп’ятдесятиріччя, будь-хто, півгривні, прем’єр-міністр.

    Політико-економічний, відтепер, зісподу, так-то, Франкфурт-на-Майні, Конституція України, недовиконувати, Святий Дух,стоп-кран, дит’яслівські, Шепетівка, б’ю, баштанник, гидко-бридко, піваркуша, член-кореспондент, будь-чий, аграрно-сировинний, донині, будь-що-будь, по-християнському, Лук’ян.

     Далекий Схід, абикуди, Ла-Манш, село Михайло-Коцюбинське, не морщся, Наддніпрянщина, недоїдати, облвиконком, пасся, віконниця, бовваніти, двохосьовий, Перебийніс (прізв.), півгодини, унтер-офіцер, будь-що, невтямки, як-не-як, по-братерськи, країни Заходу, абхазький, на-гора, Печерська лавра.

    Плеяда, Укрпрофрада, фіни, чар-зілля, шелест, боязко, черв’як, вйокати, безголосся, лелека, Бог, тонший, Галичина, дужчий, улесливий, зап’ястний, суперзірка, богатир хлопець, східнослов’янські, ні се ні те, Будинок учителя, все-таки, гриб-паразит, Всеукраїнське товариство «Просвіта» ім. Тараса Шевченка.

Гулак-Артемовський, в’язкість, пестливий, тим-то, довгожданий, на прощання, журнал «Дзвін», година-дві, все одно, зціпити, Андрієві книжки, булла, медаль «За бойові заслуги», міжгір’я, різьбяр, трава звіробій, дівчина-українка, Гельсінська спілка, тільки-но, щодуху, з дня на день, бряжчати, важкохворий, якнайдужче.

   Вальтер Скотт, пушкінські рукописи, ризький, тьмяний, виїзний, зшиток, міні-футбол, всесвітньо відомий, тільки що, Світовий океан, дістав-таки ,шоста сесія Львівської облради, станція Фастів-Перший, жук-короїд, підніжжя, народний артист України, по двоє, Ріо-де-Жанейро, овва, під час, доччин, кінофільм «Устим Кармелюк».

    По-німецькому, страйкком, пів’ящика, епоха Відродження, директор, курйоз, Благовіщеня, що ж до, брати Грімм, чимдуж, Великий піст, Версальський мир, художник-пейзажист, речитатив ,піддашшя, навскіс, виїжджений, фірма «Світанок», дизель-мотор, парфумерія, піфагорова теорема, до сих пір, під кінець, Генеральний прокурор України.

    Одним одна, роззброїти, печиво «Артек», Полтавська битва, няньчин, щохвилини, ЖЕК, Теплого Олекси, преподобний, казна з ким, мавпячий, честь честю,7-А, ллється, військкомат, з боку на бік, День незалежності України, доктор наук, Дід Мороз, невістчин, радіофізичний, сяк-так, Нобелівська премія.

   Життєпис, Марокко, пліч-о-пліч, дотла, аванпостний, гірничопромисловий, греко-перські війни, Житомирська автострада, хобі, раз у раз, навчально-виховний, сузір’я
Великого Пса, гіркувато-солоний, півколо, роз’юшити, торф’яний, Південне Полісся, всього-на-всього, контрреволюція, Вінніпег, дамоклів меч.

     Навесні, громадянська війна, репетитор, по-латині, дезінфекція, нетто, контрастний, 8-10 класи, Посол Республіки Польща, газета «Тиждень», батько-мати, знаменний, цвях, зі мною, молотьба, Тунгуський метеорит, Іван-царенко, пан’європейський, Президент Академії наук України, вілла, хрестові походи, без’язикий, лляний.

   Тисячею, атрибут, будь-хто, по-українському, вдруге, Кривий Ріг, розжарений, по-нашому, на жаль, солдатський, хвастливий, ходжу, Мелащин, кігті, портьєра, каньйон, тьмяний, авіалінія, Шевченкове слово, зітхання, боротьба, менеджмент, сон-дрімота, вокзал, безкраїй, Запорізька Січ, роз’їжджають, піднісся, різьбяр, в’язка, знання, диригент, шестеро.

Хліб-сіль, раз у раз, жовтогарячий, півстоліття, ГЕС, мільярд, що-небудь, попросту, в цілому, по-моєму, з-під, до смаку, уві сні, кинджал, переїжджати, беззмінний, бог Перун, розстріляти, безшумний, проїзний, неньчин, зв’язати, збіжжя, Марокко, кишеня, північно-східний, дочиста, дехто,по-новому, пів’ящика, так-таки так, возз’єднання, зм’яклий,дефіс.

Сиваський, буквений, собака Білий Бім Чорне Вухо, домігся, пів’ядра, шевченківські традиції, убозтво, Таньчин, в’юн, марокканець, хтозна-який, помаленьку, по-нашому, по троє, хоч-не-хоч, пом’якшений, віддяка, матч, масштаб, Бонн, шинель, плюшевий, залізобетон, півкілограма,  НАТО, абиякий, несемо,віддавна, до побачення, по-твоєму, по двоє, дужчий, п’ять.

     Молотьба,возз’єднання, кіт Жовте Око, соняшник, дніпровська хвиля, доччин, зморщок, під’їзний, бездоріжжя, Ніцца, вічнозелений, людино-день, темно-зелений, пів-ялини, в цілому, по-фінськи, по-перш, вголос, будь-що-будь, казна з ким, експеримент, грушоподібний,дезертир, студентський, їжджу,пюре, нашвидкуруч, інтермецо,пролляти, Грінченків словник.

    Вп’ятьох, страйкком, Діккенс, перекотиполе, ніжно- рожевий, зелен-сад, пів-книги, УЄФА, надворі, на мить, спідлоба, як-не-як, осьде, щогодини, хтозна-скільки, неввічливий, медальйон, просьба, десь-інде, Чумацький Шлях, з-понад, ахіллесова п’ята, розм’якнути, Голландія, сніжно-білий, червоногарячий, святвечір, півголосу, пополудні, коли-не-коли, авжеж.

   Усе ж таки, конферансьє, комп’ютер, недорахуватися, Таллінн, по-літньому, приїжджий, трансмісія, немовби,
форпостний, доньчине, б’ються, Калькутта, з-під, Північнокримський канал, півпісні, вплач, де-не-де, резервуар, вчитель-матаматик,аякже, ллєш, проїзний, журі, сузір’я Великий Віз, сізіфова робота, Туреччина, компостний, кількатижневий, риб’ячий.

     Вінничанин, дівич-вечір, півзошита, як-от, писав би, по суті, не сьогодні-завтра, тільки-но, немовбито, щоранку, орден Богдана Хмельницького, орден «Знак Пошани», по-різному, от як, Полярна зірка, солов’ї, Мекка, пів-Азії, Західносибірська низовина, без кінця-краю, споконвіків, презирство, престиж, Інеса, шосе, бюлетень, Волино-Подільська височина, бриньчати.

    Архімедова сила,  черв’як, меккський, кип’яток, пів-Африки, вдень, з діда-прадіда, Дніпро-ріка, рута-м’ята, іди-бо,по-зимовому, один на один, недолічитися, Біле море, беззаконня, анізащо, мовленнєвий, віддавна, до завтра, целюлоза, Карпатські гори, дігтяр, контрастний, Одіссей, пів-Одеси.

    Велич, свято, курйоз, Євангеліє, контрастний, ззаду, вищезгаданий, напівавтомат, віце-президент, будь на чому, врозсип, Посол Республіки Польща, комета Галлея, пів’ящика, Північна Буковина, шасі, Нью-Йорк, фойє, газета «Тиждень», батько-мати, цвях, молотьба, баластний, нижчепідписаний, людино-день, оббити, півогірка, брат-і-сестра, казна-що, врозліт.

   Історик-культурний, лляний, Президент Академії наук України, феєрверк, видавництво «Наукова думка», без’язикий, вілла, просьба, десь-інде, Чумацький Шлях, з-понад, розм’якнути, Голландія, сніжно-білий, червоногарячий, святвечір, півголосу, НАТО, коли-не-коли, усе ж таки, конферансьє, комп’ютер.

Таллін, по-літньому,приїжджий, немовбито, на жаль, вчитель-математик, де-не-де, менеджмент, сто тонн, резервуар, вінничанин, по суті, не сьогодні-завтра, тільки-но, орден Богдана Хмельницького, по-різному.

Мільярд, ад’ютант, кон'юнктура, чипси, київське «Динамо», брати   Грімм, Лісабон, Міссісіпі, Чикаго, Закарпаття, Монтеск’є, миш’як, прем’єр, бюджет, бязь, інтермецо, інтер’єр, компаньйон, жульєн, дисплей, сеньйор, брутто, Голландія, ірраціональний, нетто, Ніцца, Калькутта.

                                Синтаксис і пунктуація
Словосполучення
Робота в парах
З’єднайте залежне слово з головним, визначте вид словосполучень. 
   (Незалежний) Україна, (людський) життя, розповісти (поїздка), любов (мати), прочитати (вголос),любити (воля), їхати (поїзд), подяка (учитель), чари (дитинство).

До поданих словосполучень доберіть синонімічні.
   Материнська любов, золота статуя, сонячне сяйво, морське повітря, батьківська земля, скляний посуд, цегляний будинок, вовняний виріб.

Випишіть словосполучення і визначте засоби граматичного звязку.
Осіннє небо.
Стоять озера світлої краси,
сади в росі земним багатством повні.
Гарячий місяць сяє на підповні,
пливе, як човен, знявши паруси.(А.Малишко)

Випишіть словосполучення, розберіть їх.
   Хороші результати; не знати втоми; весняна вода; цікаві пригоди; дозріли яблука; щира посмішка; зелені груші; осінній день; морозна ніч; туманний ранок, прийти вчасно, будуть малювати,  зошит і ручка.

Запишіть фразеологічні словосполучення.
   У зеленому гаю, бажання вчитися, бити чолом, добре відомий, дати перцю, відчинити двері, намилити голову, духовне надбання, висіти на язиці, сидів замислившись, руки загребущі, лагідний погляд, пекти раків.

Виписати словосполучення у дві колонки: у першу – іменникові; у другу – дієслівні.
      Прийшла весна; калиновий кущ; на землі, батьківська земля; плавати в морі; навколо будинку; подарувати синові; перед тобою; учорашнє свято; гірко плаче; чарівна сопілка; міста і села; березовий чай; степ квітував.

Виписати словосполучення у дві колонки за способом граматичного зв’язку.
  Давній друг, вірна подруга, віддячити добром, пломенить маком, купили сорочину, приємна несподіванка, вдячність матері, надати допомогу, добре серце, віддати шану.
                  
              Творча робота в групах «Скульптор»
Утворити словосполучення, зробити розбір.
1-ша група – узгодження;
2-га – керування;
3-тя прилягання.
Книга, працювати,твір  (цікавий, читати, добре)
Музика, друзі, співати (чарівний, сказати, іти)
Весна,батьки, читати (ранній, піклуватися, сидіти)

Замінити словосполучення словами з префіксами пре-, при-.
Місцевість біля Карпат, невеликий мороз, дуже поганий, лягти на кілька хвилин, дуже високий, посадка на землю, дуже великий, край біля моря, дуже глибокий, повернення птахів.
                     
                           Гра «Хто швидше»
Скласти словосполучення, у яких опорні слова виступали б то головним, то залежним компонентом.
  Опорні слова: писати, вчитися, гарний, життя, мрія, сонце, вище, бити, боротьба.


                                     Просте речення
Робота в групах
Усна розповідь  з лінгвістичної теми
1-ша група  - «Речення»
2-га група  - «Головні члени речення»
3-тя група  -«Другорядні члени речення»

               Робота в групах  «Комбінаторика»
Утворити речення із поданих слів різні за метою висловлювання, за будовою.
1-ша група. Мова, любити, знати, краса, чистота, берегти.
2-га група.  Добро, краса, творити, жити, мудрість.

Попереджувальний диктант. Пояснити орфо- і пунктограми, підкреслити головні члени речення, визначити поширені і непоширені речення.
    Починалася повінь. Вода прибувала з дивовижною швидкістю. В один день затопило ліси, сінокоси, городи. Стало смеркати. Розгулялася буря. Ревом ревло над Десною всю ніч. Дзвонили дзвони. У темряві далеко десь гукали люди. Ніхто не спав. А на ранок усі вулиці були під водою ( О. Довженко).
Скласти речення , у яких іменники виступали б:
І група – підметам;
ІІ група – додатками
  Слово, земля, Вітчизна, підручник
               Робота в парах. Вправа «Люстерко»
З поданими словами скласти речення, підкреслити всі члени речення. Один учень  усно, другий- письмово.
Яблуня, стрілою, ластівка, шугнути, з-за, меткий.

(Що зробила?)                              (Хто?)
 

(Звідки?) (Як?)                               (Яка?




Литися, у, золотом, пшениця, степ, хвилястий.
(Що?)                      (Що робить?)
 

                               (Де?)              (Як?)
 

                           (Якому?)

                  Творче  конструювання
Поширте речення другорядними членами.
Зацвіте верба. Пишається калина. Шумить ліс. Тече річка. Співають птахи.

Записати речення, вставляючи слова. Що означають ці слова? На питання яких відмінків відповідають? Підкреслити додатки.
    Я одержав листа від (кого?)…  У (чому ?) … товариш розповів (кому?) … про своє навчання, свої захоплення. Того ж дня я написав (що?) … на лист.
 
Записати текст. Знайти додатки в тексті, добрати до кожного додатка означення.
  Захряс майдан возами (…), кіньми (…), коровами (…), вівцями (…), волами(…), телятами(…), горшками (…), мисками (…), курми (…), вовною (…), лантухами (…),хмелями (…), квасом (…), хустками (…), полотном (…),сорочками (…), спідницями (…), килимами (…). 

Доповнити речення означеннями і записати їх . виписати два-три словосполучення іменника з прикметником і визначити в кожному з них головне і залежне слово.
   Прийшла… осінь. Стоять… дні. Повітря стало… , … .
Ліс стоїть…, … .
   Тільки … листя тріпоче від подиху… вітерцю.

Записати текст уставляючи означення.  З’ясувати якими частинами мови їх виражено.
   На Дніпрі я мав (свій) куточок. Тут я любив вудити рибу. Навколо росли осики і (кучеряві) верби. Далі йшов (густий) дубняк. Місцями  траплялися  (стрункі, білокорі) берези, (дикі) груші. Дерева відбивались у (прозорій) воді. Берег заріс (буйними) кущами верболозу. На (протилежному)  березі лежали (рівні) луки.
       Скільки разів я захоплювався (невимовною) красою (осіннього) ранку!  Скільки  через це я прогавив (великих) рибин і (дрібненьких )рибок! Як же я люблю красу (теплих) ранків, що розпочинаються (пташиним) співом!  Як люблю ці (осінні) дні…(За О. Копиленком)

У кожному з речень підкреслити члени речення. До кожної обставини поставити питання.
   В травах тихо догорає хусточка зорі…Скоро вечір зніме дня утому, засмутилась над Дніпром блакить… Розсипає соне щедрою руко золотаві квіти в тихому гаю.
               
        Робота в малих групах «Я редактор»
Редагувати речення
Ми їздили у Львів…Театр під відкритим небом.
Шафа для одежі. Хворію грипом. Зима цього року була поміркована: лютих морозів майже не було. Зібрав п’ятдесят гривень грошей. Школярі погано ведуть себе. Я рахую, що так робити не можна.

Односкладне речення
Дослідження – трансформація
Перебудувати речення з двоскладних на односкладні.
Якось увечері йду я від знайомих лісом. Тиша навколо. Тільки під ногами пісок рипить. Стежку листя притрусило. Я не бачу її. Навіть страх узяв, що я можу збитися. Казали ж мені знайомі: «Чого ти вирушаєш проти ночі?» думаю я собі отак, і раптом – щось рвонуло в мене з-під ніг.  Аж холод пішов поза плечима. Я зупиняюсь як укопаний. Дивлюсь я. Це ж заєць. Тільки й курява закурила за ним.
                                   Робота в групах
Запишіть речення 1-ша група- односкладні; 2-га- неповні двоскладні.
        Ранок. Сонце, підкрадаючись обережно, одним оком визирає з-за далекого ліска (В.Винниченко). вночі і ожеледь, і мряка, і сніг, і холод (Т.Шевченко). літо. Починає благословитись на світ. Мати рве на городі росисту цибулю. Кладе з сухою паляницею до моєї торбини… ранішній сон солодкий. Страшенно хочеться спати. Прокидаюся. Розкрила свитку, глянула на мої поранені ноги (Л.Костенко).

Розподільчий диктант. 1-ша група означено-особові, 2-га- неозначено-особові, 3-тя – двоскладні речення.
       Як одягалися в давнину. На чиїх ременах стоїмо? Вона підкорила Європу. За що цінують дуб? Про що розповідають кольори?  Бережімо багатства природи. Чого не знайдеш в Україні? Падають зірки. Як виникають озера? Топчу, топчу ряст.
                                 
                            Кодовий диктант
Цифрами позначити спосіб вираження головного члена безособового  речення.
1 – безособове дієслово;
2 – особове дієслово в безособовому значенні;
3 – безособова форма на –но, -то;
4 – інфінітив
    Мені щемко, так щемко на душі. Не можна звикнути до неволі. Треба було поспішати. Чернетку, звісно, зроблено раніше. І тоді хочеться жити, працювати, творити… За хвилину було складено царський указ. Пахло водяними лілеями. У вухах якось дзвенить. Нам пощастило.

         
             Творче конструювання.  Робота в парах
Називні непоширені речення поширити :
1 – означеннями;
2 – скласти двоскладне, поширене обставиною.
Зима. Канікули. Слово. Мова. Думка.

            Робота в малих групах «Три речення»
Прослухати текст і передати його зміст трьома односкладними реченнями.
Хліб
       Принесли хліб. На столі поклали. Пахучий, теплий ще. І з шкоринкою золотавою. Це від вогню позолота в нього.
      Та не тільки від вогню. Золоте зерно на борошно мололи. А зерно в золотому колоску на стеблині золоченій гойдалося, срібною росою вмивалося. Золоте проміння сонячне в себе увібрало. Від сонця позолота в хліба. Та чи тільки від нього?
     Золоті роботящі руки зерно у ріллю посіяли. Урожай доглянули й зібрали. Роботящі руки зерно змололи, тісто замісили, хліб спекли. Роботящі руки в дім його принесли, на вишивану скатертину поклали.
        І лежить на столі хліб, пахучий, руками роботящими подарований.                                         (За Т.Коломійцем) 

Робота в парах «Доміно»
 Учні отримують 2 картки, 1- з прикладами односкладних  речень, 2-з відповідями. Слід правильно поєднати.
1.Для добрих друзів відкриваєш дім. 2.Балаканням роботи не почнеш і не закінчиш. 3.Йому захотілося створити щось казкове, неповторне у світі диво. 4.Темна ніч. 5.У нашій сім’ї дуже шанували лелек.

                 


                 Речення з прямою мовою
Конструювання речень. Робота в групах
Скласти речення до схем.
«П?» - а.                               А: «П!»
«П!» - а.                               «П», - а.
«П, - а, - П».                         А: «П?»
  «П?» - а.
                                 Робота в парах
Перебудуйте речення так, щоб замість них були речення з прямою мовою і словами автора.
     Андрій запитав у брата, коли вони підуть у зоопарк. Мати звеліла Оксані купити цукерок. Вчителька оголосила дітям, що завтра будуть писати контрольний диктант. Я запитав у товариша, чим йому зможу допомогти. 

Перетворіть речення з прямою мовою у складні.
        «Ніщо так не красить людину, як натхнення », - подумала Ярославна. « Життя в неволі нічого не варте», - відказав Максим. Що ж не дає мені промовить просто: «Так, доле, ти міцніша, я корюся».

Запишіть речення ставлячи пропущені розділові знаки. Зробити синтаксичний розбір речення з прямою мовою.
Спить озеро спить ліс і очерет. Верба рипіла все засни засни. Підведи мої вії зелені просить дерево в лузі. Поклоняюсь я низько житам Ви просіть мене блудного сина. Ти поглянь мені сказала мати розцвіла ромашка біля хати…
                 Просте  ускладнене  речення
                               Робота  в групах
Записати речення з однорідними членами речення, 1-ша група пояснити вживання тире, 2-га – дві крапки.
    На вигоні, коло возів і на возах,стоять і сидять люди. Червоні ,білі, блакитні хустки й спідниці, чорні й сірі
свитки, кудлаті голови – все хвилювалось і вигравало проти сонця різнобарвними кольорами. Між людьми видніються вози з усяким селянським добром: діжечками, скринями, плугами й усякими домашніми речами (за С. Васильченко).

   Творче конструювання в групах  «Хто швидше?»
Складіть речення за поданими схемами. 
У: о, о, о.
О і о, о і о –У.
У: о, о і о - ….
Складіть речення із звертаннями    (поширеними і непоширеними) за такими схемами:
1.____________                                      --------------- , з!

2.З,                         ------------------.

3.                       ,  з , ---------------- .

Запишіть речення, розподіляючи їх у дві колонки: зі вставними словами і без них.
   Українці, кажуть, навіть у найскрутніші часи не втрачали почуття гумору.
Правда іноді може виявитися досить гірко. І добре звідси видно чудову панораму міста. Сьогодні, видно, буде чудовий день. Хлопці кажуть, що неодмінно виграють цей матч.

Творча робота в групах «Нескінченність»
Продовжити початок речення певними мовними елементами, щоб утворилося зв’язне висловлювання:
1-ша група – відокремленими означеннями;
2-га група – відокремленими  обставинами.
Сіре небо своєю одноколірністю голубить серце, позбавлене надій…
Подув пустотливий вітерець, звеселяючи наше серце…

                       Робота в парах «Доміно»
 Записати звертання у дві колонки: першу – непоширені, у другу – поширені.
  Найголовніше, друже мій, пробитись до животворного джерельця думки можна тільки словом. Де ти в світі пробувався, сину мій єдиний? Неси ж мене, коню, по чистому полю. Ой Іване Золотаренку! Що ти зробив, мій друже? Така її доля… О боже мій милий! Ой не шуми журливо, темний гаю мій. Вітре дужий, вітре вільний, скинь з плечей моїх вагу! Дніпре буйно хвильний збий розлий мою нудьгу.
                            Складне речення
Робота в парах
Перепишіть та поясніть смислові зв’язки між частинами складносурядних речень.
І він до сонця руки підійняв, Але й воно сміялося зрадливо…Шпаки – це імітатори веселі, То іволга у пісні їх дзвенить, То хлопчик, друзів кличучи, свистить, То соловейко розсипає трелі, То колесо немазане скрипить. Схилилась над колискою мати, і перші звуки колискової пісні, музики рідної мови, переливаються в її кровинку.

                         «Аркуші взаємоконтролю»
Робота в малих групах
Виписати складносурядні речення, розставити розділові знаки, підкреслити граматичні основи.
    Останній сніг приречено білів, Струмочок перший жебонів у тиші, І урочистий клекіт журавлів Стояв до ранку в зорянім узвишші. В віє з лугу смутком голубим, І лист упав.  На екрані синього вікна ніч цвіте зірками голубими. Хліб і сіль для друга й брата, а для ката подарую грім.  То сонце усміхнеться нам крізь хмари, то дощик рясно землю полива.
                                 
                            

                             Робота в групах
«Лабораторія синтаксичного конструювання»
 Сконструюйте з наведених пар простих речень усі можливі різновиди складнопідрядних речень.
 І група. Шевченка зростили пісня і дума народу. Іменем народного співця-кобзаря назвав Поет заповітну книжку народу.
Надворі зацвіла калина. Запахло ніжним цвітом.
ІІ група. Рожевий ранок уставав на сході. Троянди вмивалися дрібною росою. Дуже цікавим був урок рідної мови. Діти отримали багато знань.

                   Творчо-пошукова робота в групах
Виписати з тексту  складні речення з різними видами зв’язку, зробити синтаксичний розбір, прокоментувати смислові зв’язки між простими реченнями-частинами у складному реченні.
    Мова, звичайно, є одним з наймогутніших вихователів людини; але вона не може замінити собою знань, набутих безпосередньо із спостережень і досвіду. Правда, мова прискорює й полегшує набуття таких знань; але вона й перешкоджає йому, якщо увага людини надто рано і переважно була завершена не на зміст а на форму думки, та й до того ж думки чужої…
Не вміти добре висловлювати свої думки – недолік ; але не мати самостійних думок – значно більший; самостійні ж думки випливають тільки з тих знань, яких набувають самостійно.

             Робота в парах. Графічне конструювання
Накреслити схеми поданих речень.
     1.Щасливо прожив життя той, хто жив непомітно, хто не прагнув слави й життєвого успіху,хто був невибагливим і безпретензійним, у чиєму серці не спалахнула жодна іскра марнославності.
2.Упав туман осінній на гілки, росою став і скрашує поволі, і вже не скажеш, що берези голі, вони ж ряхтять намистом, як дівча.
3.Захлинеться чадом ватра, і ляже згарище до ніг, розбирать тоді не варто, кого і хто з нас переміг. 

                    Робота в групах «Сейф»
Характеризувати речення із застосуванням цифрового коду: просте – 1, складне – 2, сполучникове – 3, сурядне – 4, безсполучникове – 5, сурядне – 6,підрядне – 7, з різними видами зв’язку – 8.
      На порозі вже стоїть гаряче літо, ось-ось зацвітуть над ставом липи. Туман закрив веселі зорі, за хмару місяць закотивсь. Заплутався у росяних гілках хмільний весняний буйночубий вечір, лише нема отого піджака, який мені теплом огорне плечі.

       Творча робота в групах «Принцип Попелюшки»
Вибірковий диктант. Із пропонованих речень кожна група записує свої: 1-ша – складносурядні; 2-га – складнопідрядні; 3-тя – безсполучникові. Визначити граматичні основи.
     Той  вершник смаглявий, легкий, наче птиця, летів на спітнілім коні отам, де в долині текла Роставиця, текла і текла в давнині. Гіркі, негожі видалися дні, і кожний стрічний з чулістю вітчима так співчуває на словах мені і дивиться порожніми очима. Привіталась осінь із зимою, з осінню розкланялась зима, непогода землю обійма – привіталась осінь із зимою.

Творча робота в групах «Кліше»
Утворити речення згідно частин мови,  визначити вид складеного речення.
 1-ша група. Іменник дієслово прийменник займенник іменник, сполучник займенник займенник дієслово прийменник прикметник іменник.
2-га група. Дієприслівник прийменник прикметник іменник, іменник дієслово прикметник іменник, сполучник дієслово прикметник іменник.
3-тя група. Дієслово прикметник іменник, дієслово прислівник прислівник, частка іменник.
                         

                 














  
























Немає коментарів:

Дописати коментар