середа, 21 березня 2018 р.

Дієприслівник як особлива форма дієслова. Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль


Тема: Дієприслівник як особлива форма дієслова. Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Мета: Ознайомити учнів із дієприслівником як особливою формою дієслова. Окреслити в загальних рисах його морфологічні риси, навчити виявляти дієприслівник у реченні та визначати його синтаксичну функцію. Розвивати в учнів спостережливість, пам’ять, увагу; виховувати їх.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, картки-завдання.

Хід уроку
1.     Організація учнів до уроку.

2.     Актуалізація опорних знань учнів

·        Бесіда
-         Який розділ науки про мову ми вивчаємо?
-         Які є частини мови?
-         Що таке дієслово?
-         Які його морфологічні та синтаксичні ознаки?
-         Скільки є форм дієслова?  Опишіть вже вивчені і наведіть приклади.
-         Які з форм є незмінними?

·        Творче спостереження над мовним матеріалом
Записати речення, визначити дієслова та їх форми.
Настала зима. Легенькі сніжинки, граційно кружляючи у блакитному небі, тихо падають на землю. Наче тополиний пух, вони тулилися край дороги, западаючи між корінням дерев.
·        Підсумкова бесіда про дієслово та його форми.

3.     Оголошення теми та мети уроку.

Вступне слово вчителя
Дієприслівником називається незмінна форма дієслова, яка, поєднуючи ознаки дієслова і прислівника, указує на додаткову дію: Відмінно закінчивши навчальний рік, хлопець міг спокійно відпочивати.
Подібно до дієслів, дієприслівник має близьке лексичне значення, спільну основу, вид. Для них властиві перехідність і неперехідність, здатність керувати іменниками: створюючи оповідання, спіймавши окуня.
Як і прислівник, дієприслівник не змінюється, пояснює дієслово-присудок, виступаючи в ролі обставин: Гомонять, працюючи, школярі; Зібравшись на спортмайданчику, почалося тренування.
Дієприслівник, як і дієслово, буває доконаного і недоконаного виду: написавши, хитнувшись (що зробивши?), пишучи, хитаючись (що роблячи?).

Ілюстрування матеріалу. Вчитель малює на дошці схему, одночасно пояснюючи її.


 .

 ДІЄПРИСЛІВНИК
                                                      ↙                              ↘



 Ознаки дієслова:                                                                                Ознаки прислівника:

1)вид (доконаний і недоконаний);                                               1) незмінний;
2)час (теперішній і минулий);                                                      2)залежить від дієсловаприсудка;

3)має залежні слова.                                                                      3)у реченні – обставина.

                                            ↘                                    ↙                                          
 1)особлива форма дієслова;

2)відповідає на питання що роблячи? що зробивши?;
3)зовнішня ознака – суфікси –учи-, -ючи-, -ачи-,  -ячи-, -ши-, -вши-.



Вид дієприслівника залежить від виду дієслова. Дієприслівник незмінна форма, тому він не має закінчення. У суфіксах дієприслівників –учи-, -ючи- , -ачи- , -ячи- , -ши- , -вши- завжди пишеться буква И!

4. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи
v Розподільний диктант
Дієслівні форми записати у дві колонки: у першу — дієслова, у другу — дієприслівники. Аргументувати свій вибір.
Писати, говорити, надихаючи, читають, розказавши, зачарований, стоячи, налетівши, проводячи, оголосити, заквітчаний, шануючи, потерпівши, вилито, зриваючи, зберегти, несучи, потерпівши, прикріпивши.
v Робота з картками (учні працюють біля дошки).
Картка №1
Утворіть від поданих дієслів дієприслівники. Запишіть за зразком і поясніть їх написання: ідуть — ідучи, летять — летячи.
Бачать, виробляють, ходять, знають, пізнають, копають, ховають, ловлять, сідають, мають.
Картка №2
Утворіть від поданих дієслів дієприслівники. Запишіть за зразком і поясніть їх написання: спитав — спитавши.
Зробив, покликав, написав, почув, зібрав, прийшов, ходив, запросив, відправив, похвалив.
v Робота з підручником (Українська мова: підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. / О. В. Заболотний, В. В. Заболотний. – 2-ге вид. – Київ: Генеза, 2016. – 256 с.)

Виконання вправи 269.

v Відредагувати речення і визначити синтаксичну функцію дієприслівника.

1. Проходячи повз вікно, почулася пісня.
2. Виходячи з вагона, у моєї валізки відірвались ручки.
3. Опинившись у лісі, нам стало страшно. Загубивши стежку, нас охопила розгубленість.
4.Підійшовши до класу, його очі широко розплющились від здивування. 5.Вносячи добрива у грунт, рослина швидко росте.
v Робота в групах.
Скласти три чотири речення на задану тему з використанням дієприслівників.

Група 1 – про весну
Група 2 – про літо
Група 3 – про осінь
Група 4 – про зиму

5. Систематизація й узагальнення вивченого
Бліц-опитування
-         Що називається дієприслівником?
-         На які питання він відповідає?
-         Яким членом речення виступає?
-         Якого виду бувають дієприслівники?
-         Якого часу?
-         Від якої частини мови залежить дієприслівник?

6. Домашня робота
Вправа 277 з підручника.
Вправа 272 (для сильних учнів або за бажанням).










Немає коментарів:

Дописати коментар